Èt eller flere emner pr. konsultation?

Måske har du fulgt med i mediernes dækning af Region Nordjyllands kampagne vedr. antallet af emner pr. konsultation når du går til lægen? Angiveligt har en række læger skrevet på deres hjemmeside, at der tillades èt emne pr. konsultation. Dette anfægter Region Nordjylland, da der i de praktiserende lægers overenskomst står beskrevet, at lægen ikke må begrænse antallet af emner, kun konsultationens varighed.

Vi opfylder fuldstændig overenskomsten og du møder derfor ikke hos os, en retorik om, at vi ikke tillader mere end et emne. Men vi anbefaler i udgangspunktet et emne pr konsultation, for at optimere kvaliteten af det lægefaglige arbejde. Det er lægens ansvar at vurdere, hvor mange emner, det er muligt at nå omkring, indenfor den afsatte tidsramme. Og det handler ikke alene, om antallet af emner. Det er kompleksiteten af det enkelte emne, der er afgørende. Det uddyber vi i dette opslag. Du kan i øvrigt finde samme tekst og mange andre detaljer om vores konsultationstyper, herunder muligheden for videokonsultationer m.m. her på vores hjemmeside.

Ét eller flere emner pr. konsultation?

Vi møder ofte spørgsmål om, hvorvidt det er muligt at bestille tid til mere end èt emne pr. konsultation. Det korte svar er: “Ja, du må gerne vende flere emner i den enkelte konsultation – men ikke altid”. Svaret vil vi gerne uddybe for dig her.

Der er i udgangspunktet ingen begrænsninger på, hvor mange spørgsmål du kan stille os i den enkelte konsultation. Men der er afsat en tidsramme, som vi gerne vil holde os indenfor. Dels for at patienten efter dig – og dermed resten af dagens patienter – ikke skal vente unødigt. Vi tilstræber, at holde tidsrammen på vores aftalte konsultationer så præcis som muligt, af respekt for vores patienters tid.

Tidsrammen er valgt, fordi den i langt de fleste tilfælde er passende og ikke mindst fordi vi forsøger, at holde ventetiden på almindelige konsultationer nede. Dermed kan flest mulige patienter komme til lægen, indenfor en rimelig ventetid. Vi har lagt et stort arbejde i at tidsoptimere dagligdagen, så der ikke er spildtid og så vi kan imødekomme efterspørgslen på konsultationer i højest mulige grad. Når vores program alligevel skrider engang imellem, kan det være fordi vi vurderer en patient indlæggelseskrævende og skal bestille en ambulance eller at der skal tages en række akutte prøver, som ikke kan udsættes. Dette prioriterer vi naturligvis uanset tidsramme. Til gengæld må emner, som falder udenfor tidsrammen og ikke vurderes akut behandlingskrævende, udsættes til en ny konsultation.

I de fleste tilfælde, kommer vi rigtig godt omkring et enkelt emne på den afsatte tid. Tages der prøver eller iværksættes en behandling, aftaler vi en opfølgning med svar eller beder dig kontakte os, hvis den iværksatte plan ikke forløber som ventet. Kommer du med fx 3 emner, kan det i nogle tilfælde også klares i en enkelt konsultation. Det gælder problemstillinger med en mindre lægefaglig kompleksitet og hvor diagnosen eller svaret er klart uden yderligere undersøgelse. I så fald ordner vi det altid på dagen. I andre tilfælde, kan det ikke lade sig gøre. Og så vil vi bede dig prioritere, hvad der er vigtigst netop i dag. Det er afgørende for os, at fagligheden (og dermed din sundhed) prioriteres højest. Alt efter problematikkens kompleksitet, kan det blive noget sjusk, hvis vi skal nå omkring for mange emner på en gang. Lægerne har et stort bagkatalog af tilstande og sygdomme, der skal overvejes ved et givent symptom. Der kan være mange tillægsspørgsmål, undersøgelser og prøver vi skal omkring i processen. Derfor kan et “hurtigt” spørgsmål fra dig, kræve en lang overvejelse for lægen. Det er af denne årsag, du kan blive bedt om at bestille en ny tid, hvis du har flere emner, ligesom det er årsagen til, at sekretæren nogle gange beder dig prioritere emnerne ved tidsbestilling.

En forhastet konsultation, hvor fyldigheden af emnerne overstiger den afsatte tid, giver en dårligere journalføring, større risko for forglemmelser eller fejl og ikke mindst en mere overfladisk/unuanceret kommunikation mellem lægen/personalet og dig. Derudover giver det på den lange bane et dårligt arbejdsmiljø for dem der arbejder i lægehuset med stress og udbrændthed. Den gode kommunikation og behandling samt medarbejdernes trivsel og samtidig en god tilgængelighed for dig, forsøger vi at imødegå på denne måde.