Velkommen til dig, som nyligt er blevet patient her i lægehuset. Og til dig, der har været hos os længe, men har svært ved at finde hoved og hale i arbejdsgangen med tidsbestilling, om du skal se en læge eller en sygeplejerske, hvorfor du har set forskellige læger fra gang til gang - eller andet uklart. Her kan du læse om hvem vi er og hvordan vi planlægger dagligdagen. På den måde håber vi, du har nemmere ved at finde den vej du søger.
Først og fremmst er det vigtigt for os, at du føler dig velkommen og hørt. Er det ikke tilfældet, hører vi meget gerne direkte fra dig. Fx via en e-konsultation, en seddel i vores ris&ros postkasse (meget gerne med navn og telefonnummer) eller simpelthen ved at du tager fat i en af os i huset.
Sydhavnens Lægehus er et relativt stort lægehus og derfor har vi både mange læger, en bred palette af andre sundhedsprofessionelle og mange patienter. Det har fordele og ulemper, som du kan forholde dig til, inden du vælger os som dit lægehus.
En af fordelene for dig som patient er, at vi aldrig holder lukket i ferier eller ved kurser. Vi lukker heller ikke tidligt om fredagen eller er utilgængelige på anden vis. Det vil sige, at du ikke vil opleve, at blive henvist til en anden læge i området. Vi passer altid klinikken selv. Dette gælder også telefonen, som er åben i stort set hele vores åbningstid.
En anden fordel er vores brede sammensætning af læger og andre sundhedsprofessionelle. Det betyder, at den samlede faglighed er stor og bredtfavnende. Vi har altid mulighed for at konferere med en kollega, for at få flere øjne på komplekse problemstillinger. Ikke mindst som følge af vores samarbejde med de mange andre lægelige specialer i Sundhedshuset Sluseholmen, som klinikken er en del af.
Sydhavnens Lægehus er en såkaldt kompagniskabspraksis, hvilket betyder, at du som patient er tilmeldt lægehuset og ikke den enkelte læge. Du kan således frit vælge hvilken læge, du ønsker at bestille tid hos. Vi bestræber os på, at du som patient kan blive fulgt af den samme læge over tid, specielt hvis det gælder en kronisk sygdom eller anden længerevarende problemstilling. Ved en læges fravær eller ved akutte henvendelser, vil du dog blive tilset, af én af de læger, der er til rådighed på det pågældende tidspunkt. Nogle patienter ser det som en fordel, at de kan vælge en vilkårlig læge eller andet sundhedspersonale, alt efter emne, mens andre ser det som en ulempe, at de ikke er garanteret den samme person hver eneste gang. Alle i lægehuset har adgang til samme journaloplysninger, hvorfor vi altid kan tjekke, hvad en kollega gjorde ved tidligere konsultationer.
Hvem møder du, når du går til lægen?
Speciallæger
Jonas Meile og Heidi Hedegaard er speciallæger i almen medicin og ejere af Sydhavnens Lægehus.
Huset har derudover 4 fastansætte speciallæger i almen medicin: Jesper Lundh, Marianne Thielsen, Pernille Kofoed og Eir Flatmark Sødal.
Mød speciallægerne
Uddannelseslæger
Vi vægter højt, at deltage i videreuddannelsen af læger, som planlægger at blive speciallæger. Du vil som regel kunne møde 2-4 forskellige uddannelseslæger i klinikken. Alle uddannelseslæger er uddannede læger fra universitetet og har alt mellem 1/2 og 10 års erfaring som læger, inden de ansættes hos os i perioder af 6-12 måneder ad gangen. Samtlige uddannelseslæger arbejder tæt sammen med og superviseres af speciallægerne i huset, således at det sundhedsfaglige arbejde altid er korrekt og forsvarligt.
Mød uddannelseslægerne
Det øvrige sundhedsfaglige personale
Vores praksispersonale varetager forskellige konsultationstyper i henhold til deres kvalifikationer, ligeledes under ansvar af speciallægerne. Vi har 2 sygeplejersker, 1 jordemoder og 2 sekretærer. Dertil har vi et hold af 10-14 medicinstuderende, som typisk studerer på den sidste halvdel af lægeuddannelsen på universitetet.
Mød praksispersonalet
Ventetid
Har du en problemstilling, som kræver sundhedsfaglig vurdering, så ser vi dig lige så hurtigt, som det kræves. Men ventetider i al almindelighed, kommer vi ikke udenom. Se her hvad du kan forvente af ventetider.
Sundhedskortet
Det gule sundhedskort (fysisk eller i mobil app) bedes medbragt og registreret ved kortlæseren foran elevatoren, ved alle henvendelser. På den måde, kan vi se du er ankommet, ligesom det er vores dokumentation overfor sundhedsmyndighederne vedr. din behandling. Du kan læse mere om det gule og blå sundhedskort, samt hente vejledning til download af sundhedskort-app her
Tidsbestilling og konsultationer
Konsultation kan både ske ved fremmøde og på video. Helt enkle problemstillinger kan sommetider afklares ved en email-konsultation. Har du en akut opstået problemstilling, en akut forværring af en kendt problemstilling, eller andet som ikke kan vente, kan du ringe for en akuttid (AT). Har du behov for en hurtigere tid end ventetiden tillader, vedr. en problemstilling, som ikke nødvendigvis er akut, kan du bestille en samme-døgns-tid (SDT) online.
Tidsbestilling finder sted pr. telefon, app eller hjemmeside. Du kan også møde fysisk op i receptionen.
Det er vigtigt, at du bestiller tid i det rigtige cpr-nummer, hvis du fx bestiller tid til dit barn.
Du kan orientere dig om de forskellige muligheder for tider, konsultationstyper og bestilling her.
Telefontid
Vores telefon er åben i stort set hele vores åbningstid. Om morgenen mellem 8.05 og 9.00 bedes du kun ringe, hvis du har behov for en akuttid samme dag eller har andre problemstillinger, som ikke kan vente til senere på dagen. Her tager både læger og øvrige faggrupper telefonen og der er størst belastning. Resten af dagen kan du ringe for øvrige henvendelser og tale med sekretæren. Er der behov for vurdering af en læge, aftaler sekretæren med dig, at lægen ringer dig op. Eller at du kan sende en email.
Kontaktoplysninger
Åbningstider
Sociale medier
Følg med på Facebook eller Instagram. Her får du brugbare nyheder, når det er aktuelt. Venligst, skriv ikke private beskeder vedr. sundhedsfaglige problemstillinger. Dette skal foregå via dit login på "Min Læge" app eller selvbetjening her på hjemmesiden. Vi må ikke bruge GDPR følsomme oplysninger via sociale medier.
Betaling
Der er egenbetaling ved rejsevacciner, visse attester og lign.
Vi modtager betaling med MobilePay 16232 eller kontanter.
Vi modtager ikke Dankort. Se prisliste.